Primeur: de smalle barrier van KTL.nl en BTN!

KTL.nl ontwikkelde samen met BTN een smalle variant van de alom bekende betonnen barrier. Deze smalle barrier biedt veiligheid in het verkeer maar neemt slechts veel minder ruimte in beslag: 31 cm in plaats van 58 cm. Ideaal als elke centimeter telt, zoals bijvoorbeeld in een binnenstedelijke gebiedsontwikkeling.

Smalle barrier levert kostbare ruimte op

Bij werkzaamheden kom je vaak barriers tegen. Betonnen kolossen die het mogelijk maken om in een tijdelijke situatie een veilige barrière tussen verschillende verkeersstromen te creëren. Of een werkterrein te beschermen tegen langsrazend verkeer.

Nadeel in binnensteden is vaak dat de kolossen zo breed zijn. Ze nemen daardoor veel kostbare ruimte in beslag. Afhankelijk van het type varieert dit van 54 tot 70 cm. De veelgebruikte bever-variant is 58 cm breed.

KTL.nl ontwikkelde daarom samen met BTN een smalle barrier. Deze neemt veel minder ruimte in beslag, slechts 31 cm, maar biedt tegelijkertijd dezelfde bescherming aan verkeersdeelnemers.

Andere voordelen van de smalle barrier:
  • Door de ‘luchtige’ vormgeving, komt de smalle barrier minder massief over.
  • Het geel en de reflecterende folie maakt de smalle barrier overdag en in de avond en nacht goed zichtbaar.
  • Door de gekozen materialen blijft de smalle barrier goed schoon en is deze makkelijker te reinigen dan een betonnen barrier.
  • Dit geeft ook een betere aanblik en draagt daardoor bij aan de beleving van de omgeving en bevordert het gevoel van veiligheid.
Smalle barriers bieden uitkomst in de gebiedsontwikkeling van de Houthaven in Amsterdam

Toepassing in Amsterdam en Utrecht

De smalle barriers worden op dit moment al in Utrecht en in Amsterdam gebruikt bij binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen. Deze gebieden zijn deels al in gebruik door bewoners, bezoekers en forensen maar er wordt ook nog volop gebouwd. Veiligheid staat in dit soort gebieden voorop. Dit terwijl de ruimte erg schaars is. In binnensteden is de openbare ruimte sowieso vaak beperkt door grachten, smalle straten en een relatief groot aantal gebruikers. Smalle barriers bieden dan uitkomst.

Hoe worden de smalle barriers in de Amsterdamse Houthaven toegepast?

In de Amsterdamse Houthaven wordt al gewoond maar ook nog veel gebouwd. Sommige straten worden daarom tijdelijk in twee richtingen gebruikt, terwijl ze ontworpen zijn voor één richting (in de uiteindelijke situatie als de hele wijk af is). Hier worden de smalle barriers gebruikt om het verkeer te begeleiden, en te voorkomen dat autoverkeer op de stoep gaat staan of rijden (zie de foto hierboven). Of om te zorgen dat fiets- en voetverkeer wel mogelijk blijft maar autoverkeer geweerd wordt (de foto hieronder).

Hier worden de smalle barriers gebruikt om autoverkeer te weren terwijl een veilige doorgang voor fietsers en voetgangers mogelijk blijft.

Meer weten over de smalle barrier van KTL.nl en BTN?

Wil je meer weten over de smalle barrier? Download dan de Technische tekeningen of neem contact met ons op via [email protected].

Smalle barriers van andere aanbieders

Haitsma Beton heeft ook een smalle barrier ontwikkeld, de Haisafe® T barrier. Meer informatie over deze barrier vind je in deze brochure.