BLVC bokaal uitgereikt aan Vink Bouw

In Amsterdam is onlangs de allereerste BLVC bokaal uitgereikt, en wel aan Ron Schwarze, hoofduitvoerder van Vink Bouw.

Voordelen van strenge BLVC-eisen

Ron ontving de bokaal voor zijn inzet op het gebied van BLVC bij de bouw van het Boat & Co hotel in de Amsterdamse Houthaven. In het gebied werkt de gemeente Amsterdam met strenge eisen op het gebied van BLVC, om er zo voor te zorgen dat de hinder voor de omgeving tijdens de uitvoering zo acceptabel mogelijk blijft.

Toen wij aan project Boat&Co begonnen leken de BLVC-eisen van de gemeente een behoorlijke uitdaging. Tijdens de uitvoering is gebleken, dat wanneer je goed omgaat met de spelregels, er voornamelijk voordelen zijn”, aldus Ron op de site van Vink Bouw.

Ron lichtte aan BLVC.nl de voordelen van een aantal specifieke eisen verder toe:

  • Toepassing van een vast cityfence hekwerk rondom de bouw: Dit hek staat op palen en waait dus niet meer om. Dit is veilig voor iedereen ieder: zowel voorbijgangers als de bouwers zelf. Daarnaast kan men het hek, doordat het met 4 speciale klemmen vast zit, niet gemakkelijk openen. Het hek heeft een dichte onderzijde waardoor zwerfvuil beter binnen de hekken blijft. Het staat er strak bij en dat blijft (met enige aandacht) gedurende de bouw ook zo. Als een bouwplaats aan de buitenkant al verzorgd oogt, dan schept dit ook verwachtingen en verplichtingen aan de mensen die op het project werken.
  • Verharding van stelconplaten op het bouwterrein (gelijkwaardig aan de bouwwegen in de omliggende Houthaven): Door gebruik van dit type verharding ontstaat er minder stof, verzakkingen en vuil in het pand en de keten. Daarnaast staat materiaal stabiel en schoon opgeslagen op het project.
  • Toepassen van schuifpoorten als toegangspoort: Een schuifpoort is makkelijk bedienbaar en draait niet over de openbare weg heen. Door het hek overdag dicht te houden wordt de toegang naar de bouw door onbevoegden beter gewaarborgd. Na werktijd is het een solide afsluiting van de bouwplaats.
  • Overlegstructuur bevorderde onderlinge samenwerking: Gedurende het project vond er 3-wekelijks overleg plaats over actuele uitvoeringszaken. Ook was er 3-wekelijks overleg met de nutspartijen. De betrokkenheid van zowel de gemeente, nutspartijen en bouwers wordt hiermee vergroot. Je leert elkaar (beter) kennen en hierdoor werd de drempel om samen te werken verlaagd.
  • Heldere communicatie en coördinatie vanuit de gemeente: De communicatie vanuit de gemeente over de bouwlogistieke afstemming was zeer strak en duidelijk. De gemeente wist iedereen goed te betrekken in het proces en bij de uitdagingen die er in een nieuwbouwgebied spelen. Afspraak=Afspraak en daar werd je ook aan gehouden.
  • Parkeren: Doordat het bouwpersoneel en de transporteurs niet op de bouwwegen mogen parkeren of stilstaan is er een goede bereikbaarheid van de bouwplaats. Vaak zie je in nieuwbouwwijken dat dit niet geregeld is en je constant mensen op moet zoeken om hun auto te laten weghalen als deze in de weg staat voor een levering op jouw bouwplaats. Dit frustreert en vertraagt het bouwproces.

Kortom: de eisen hebben de kwaliteit van de uitvoering verhoogd. Ze vragen aanvankelijk wellicht een hogere investering, maar deze levert tijdens de uitvoering minder kopzorgen op waardoor bouwers zich beter kunnen focussen op het werk zelf.

BLVC: geen last maar lust

Volgens de gemeente Amsterdam verdiende Ron de bokaal omdat hij “… vanaf dag één [heeft] laten zien dat de minimale BLVC eisen geen last, maar een lust zijn. Hij wordt gezien als een voorbeeld en was tijdens de bouw van Hotel Boat & Co een echte teamspeler!”

 

 

Eerste publicatie: 28 september 2020
Laatste aanpassing: 30 september 2020
Beeld: Pixabay