Overleg over BLVC met de omgeving

Hoe pakt Project De Entree in Amsterdam dit aan?

Het project De Entree in Amsterdam is groot: zowel qua schaal als qua impact op de omgeving. In ongeveer 5 jaar krijgt de centrumkant van het Centraal Station een totaal nieuwe inrichting. Als het af is, hebben voetgangers meer ruimte, auto's juist minder en is er meer water. Onderdeel van de metamorfose is ook de bouw van een ondergrondse fietsenstalling met plek voor maar liefst 7.000 fietsen. Voorbereidend werk voor dit onderdeel was voor het project aanleiding om met de omgeving in gesprek te gaan over de BLVC-maatregelen.

Fietsenstalling onder het water

De nieuwe fietsenstalling komt straks helemaal onder water te liggen. In de zomer van 2018 is de gemeente al gestart met voorbereidende werkzaamheden. Er werden kabels en leidingen verlegd om ruimte te maken in de ondergrond. Nu is de bouw zelf ook gestart, en wel met de aanleg van de bouwkuip. Om de bouwkuip te kunnen maken worden er de komende maanden damwandplanken ingetrild, zo’n 7 per dag.

Locatie damwanden: eerst aanbrengen bij gele lijnen, later bij de blauwe (kaart: www.amsterdam.nl)

Veel herrie, maar: 'de minst slechte aanpak'

Het aanbrengen van de damwanden gaat met flinke geluidsoverlast gepaard. In samenspraak met enkele bewoners en ondernemers uit de omgeving heeft de gemeente besloten de werktijden aan te passen. Gezamenlijk hebben zij gekozen voor de ‘minst slechte aanpak’, aldus de gemeente op haar website. Dit betekent dat er elke week 4 dagen lang wordt gewerkt, en 3 dagen niet. Van maandag tot en met donderdag wordt er van 09.00u ’s ochtends tot 20.00u ’s avonds gewerkt. Zo kunnen er meters gemaakt worden maar is er gedurende de rest van de week toch (relatieve) rust.

Uitzending AT5 Het Verkeer

AT5 maakte in opdracht van de gemeente een uitzending van Het Verkeer over het project, bekijk het hier:

Goed voorbeeld t.a.v. participatie en communicatie

Positief aan de aanpak van het project De Entree bij de fietsenstalling is dat zij open en eerlijk naar de omgeving communiceren dat zij te maken gaan krijgen met flinke geluidsoverlast, in dit geval van het intrillen van damwandplanken. Iedereen die dit wel eens van nabij heeft meegemaakt, weet dat dit heftig kan zijn, vooral als het een lange periode is. Maar als de omgeving er van te voren op gewezen wordt, kan iedereen zich mentaal voorbereiden. Of er zelfs voor kiezen om tijdens de periode dat het werk wordt uitgevoerd, tijdelijk ergens anders te werken of verblijven. Heel anders wordt het ervaren als de overlast onaangekondigd plaatsvindt, en daarmee een onaangename verrassing wordt. Geluidsoverlast is nog steeds de nummer 1 klacht bij werkzaamheden.

Naast een open communicatie, heeft het project er ook voor gekozen om met een vertegenwoordiging van de omgeving van tevoren te overleggen over de aanpak van het werk. Ook dit draagt bij aan een beter begrip bij de omgeving: zij hebben invloed gekregen op de manier -en in dit geval het moment- waarop het werk wordt uitgevoerd.

Deel je eigen ervaring

Heb jij ook ervaring met het betrekken van de omgeving bij de uitvoering van je project? Deel dit dan met ons! Je kunt je verhaal delen via Twitter, LinkedIn of via [email protected].