Communiceren via De BouwApp

Sinds 2013 bestaat ie al: De BouwApp. De app biedt een interactieve manier voor projecten om met hun omgeving te communiceren (en vice versa). Niet alleen over de te verwachten hinder, maar ook over de mijlpalen in de voortgang van het project. Momenteel zijn er al meer dan 450 projecten in de app te vinden. Lees er in dit bericht meer over.

Wat is de BouwApp?

Met de BouwApp kunnen aannemers, ontwikkelaars en opdrachtgevers van projecten in de bouw en infra hun omgeving op de hoogte houden van ontwikkelingen in hun project. Geïnteresseerden downloaden de App, gaan één of meerdere projecten volgen en ontvangen de updates op hun smartphone. In een tijdperk waarin onze smartphone voor velen een onmisbaar onderdeel van het dagelijkse leven vormt, is de BouwApp een zeer gebruiksvriendelijke manier om op de hoogte te blijven.

Paul Frankenhuizen, business developer bij de BouwApp: “We zien de BouwApp als een essentieel onderdeel van de communicatiestrategie. Waar brieven niet zo vaak meer worden opengemaakt of worden gelezen, daar kun je met de BouwApp 24/7 in contact staan met de doelgroep. Door Pushnotificaties kunnen omwonenden of andere geïnteresseerden, op een gepland moment van de dag geïnformeerd worden.”

Hoe werkt het?

In deze video kun je zien hoe de BouwApp werkt:

Voordelen

Wij zien de volgende voordelen van de BouwApp:

  • Niet alleen de hinder, maar ook de hoogtepunten
    Met de BouwApp kunnen projecten hun omgeving informeren over te verwachten hinder, zoals omleidingen of veranderingen in verkeerssituaties, maar ook de hoogtepunten die er in elk project zijn. Je kunt dan denken aan de start van de bouw van een nieuwe woontoren, of het inhijsen van een brug(deel) met behulp van groot materieel. Hierdoor ontstaat er meer begrip bij de omgeving, en kan de beleving van de hinder afnemen.
  • Communiceren met lastig te bereiken doelgroepen
    Sommige doelgroepen zijn lastig te bereiken. Bijvoorbeeld passanten of weggebruikers die niet in het projectgebied wonen, maar er wel langs komen en dan verkeershinder ondervinden. Deze groepen zijn met bewonersbrieven moeilijk te bereiken, maar met de BouwApp des te makkelijker op de hoogte te houden.
  • Beeldend
    Doordat je in de app makkelijk foto’s kunt delen, krijgt de omgeving meer mee van de ontwikkelingen binnen het project. Ze krijgen als het ware een kijkje achter de schermen, vooral als het project ook de mensen in beeld brengt, die elke dag aan het project werken.
  • Laagdrempelig contact
    Gebruikers hoeven niet in te loggen om de app te kunnen gebruiken en projecten te volgen. Iedereen kan de app dus anoniem gebruiken. Vervolgens biedt de app de mogelijkheid direct contact op te nemen met het project, zoals bijvoorbeeld de omgevingsmanager of de uitvoerder. Deze persoon kan vragen of meldingen ook weer via de App beantwoorden. Zo wordt het project voor de omgeving heel makkelijk benaderbaar. In de App worden alle binnengekomen meldingen overzichtelijk via een zgn. ticketsysteem bijgehouden. Hiermee kunnen alle meldingen verzameld, geregistreerd en gemanaged worden.
  • Ophalen van informatie
    Via de app kun je gebruikers ook vragen stellen, en informatie bij hen ophalen. Zij kunnen via de app hun mening geven over het project, over de berichtgeving via de app, maar ook over de inhoud van de berichten zelf. Zo verzamelen projecten via de app veel informatie over de betrokkenheid en de tevredenheid van verschillende doelgroepen. Deze informatie kan de omgevingsmanager helpen de strategie van het omgevingsmanagement bij te stellen.
  • Wel de voordelen van social media, niet de nadelen
    Eén nadeel van het inzetten van social media als onderdeel van je communicatiestrategie is dat je klachten niet in de hand hebt. Bij de BouwApp is een project echter gekoppeld aan een beheerder (vaak de omgevingsmanager), die hierdoor altijd grip op de klachten heeft. Daarnaast is de app niet afhankelijk van algoritmes, die bepalen wat bezoekers te zien krijgen.

De BouwApp op maat

Elk project heeft weer een andere omvang én een andere impact op de omgeving. Afhankelijk daarvan kan de BouwApp op verschillende manieren ingezet worden:

  • Via de BouwApp zelf. Als project krijg je dan als het ware een eigen ‘plekje’ binnen de app, waar gebruikers het project kunnen bekijken en zich als volger van het project kunnen aanmelden.
  • Een eigen ProjectApp, die als aparte app in de app-store te downloaden is en op maat gemaakt is voor het project.
  • Een eigen BedrijfsApp, voor bedrijven die de app willen inzetten voor al hun projecten.

Elke optie heeft zijn eigen prijskaartje.

Projecten bekijken

Bekijk hier de projecten die op dit moment via de BouwApp met hun omgeving communiceren. Zo krijg je ook een idee wat gebruikers van de app (de omgeving) over de projecten te zien krijgt.

Op deze pagina zijn verhalen te vinden van projectmedewerkers die de BouwApp inzetten, en wat hun ervaringen hiermee zijn.

Meer informatie

Voor meer informatie over de BouwApp, kun je een kijkje nemen op de BouwApp-website.

Wil je meer lezen over communicatie bij infra- en bouwprojecten? Kijk dan op onze pagina Communicatie of lees hier alle blogs en artikelen over dit onderwerp.

Eerste publicatie: 4 juni 2021
Foto: De BouwApp