Specifieke omstandigheden bouwprojecten zorgen voor negatieve invloed op logistiek en omgeving
Het TNO-rapport ‘Bouwlogistieke oplossingen voor binnenstedelijk bouwen‘ omschrijft bouwlogistiek als volgt:
“Bouwlogistiek betreft alle af- en aanvoer van bouwmaterialen, -materieel en bouwpersoneel van en naar de bouwplaats”.
Het eindrapport ‘Slimme bouwlogistiek: onderzoek naar de fundamenten van slimme en schone bouwlogistiek in steden‘ van het CIVIC-project beschrijft de specifieke omstandigheden waar bouwprojecten mee te maken hebben, waardoor de logistiek vaak inefficiënt is en onevenredig grote impact op de omgeving heeft:
“Bouwwerkzaamheden hebben specifieke kenmerken die van invloed zijn op de logistiek:
- Voor elke bouwplaats is een nieuwe logistieke opzet nodig, omdat de locatie uniek en van tijdelijke aard is.
- Bouwplaatsen zijn materiaalintensief en goederen worden onregelmatig geleverd, afhankelijk van de bouwfase (als eerste beton, als laatste meubilair).
- Activiteiten dienen na elkaar te worden uitgevoerd en als er één activiteit is vertraagd, lopen alle activiteiten daarna ook vertraging op. Daarom dient bouwmateriaal op het juiste moment en in precies de juiste hoeveelheden te worden afgeleverd bij de aannemers op de bouwplaats.
- Een ander specifiek kenmerk is het gefragmenteerde karakter van de bouwsector. Er zijn veel bouwbedrijven, leveranciers en logistieke bedrijven die in verschillende tijdelijke bouwconsortia werken. Dit leidt tot verschillende manieren van werken en van gegevensbeheer.”
Door deze omstandigheden ontstaat onduidelijkheid in de verdeling van verantwoordelijkheden tussen de bouwplaats en de toeleveranciers, een inefficiënte toeleveringsketen door gebrek aan coördinatie, inefficiënte logistiek op de bouwplaats en een gebrek aan coördinatie en contact tussen het project en de omgeving. Het effect hiervan is tastbaar en talrijk, je kunt dan denken aan extra verkeersdrukte, wachtend en zoekend bouwverkeer, onveilige verkeerssituaties en verminderde luchtkwaliteit. De (directe) omgeving van het bouwproject is dan kind van de rekening.
Ook bouwbedrijven betalen de rekening
Maar ook de bouwbedrijven zelf betalen de rekening, doordat de logistiek in zijn huidige vorm voor vertraging en onnodig transport leidt. Het rapport ‘Slimme bouwlogistiek’ vermeldt dat onderzoek aantoont dat verbetering van de bouwlogistiek de productiviteit van een bouwproject met zo’n 30 procent kan vergroten.