In deze editie vind je o.a. nieuws over het beste format voor een goed BLVC-plan, ons blog over Bouwlogistiek en een voorproefje op de opleiding ‘BLVC in de bouw en infra’.
Een BLVC-Quickscan helpt je te bepalen of het bij een specifiek project nodig is om een BLVC-plan te (laten) maken, of dat volstaan kan worden met een Bouwveiligheidsplan.
De gemeente Nijmegen en Rijkswaterstaat zetten alle zeilen bij om de stad en regio bereikbaar te houden tijdens de renovatie van de Waalbrug. Zo is bijv. het project SlimSpitsen gestart. Lees er in dit artikel meer over.
De BLVC-tool Hinderanalyse geeft je grip op de hinder die een project teweeg brengt, doordat je inzicht krijgt in het soort hinder, de intensiteit, het moment en de locatie.
Een goed georganiseerde bouwlogistiek voorkomt veel hinder voor de omgeving van een bouwproject. Het draagt bij aan de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Lees er in dit blog meer over.
Het opstellen van een BLVC-plan wordt makkelijker als je gebruik maakt van een format. Lees hier welk format wij veel gebruiken, en bekijk de handleiding met vragen die het invullen van het format makkelijker maken.
In deze editie vind je o.a. nieuws over de nieuwe opleiding BLVC in de bouw en infra, 3 bouwhubs in Amsterdam en onze samenwerking met Bewuste Bouwers.
BLVC.nl en Bewuste Bouwers gaan samenwerken! We delen een gezamenlijk doel, nl. het verhogen van de kwaliteit van de uitvoering van werkzaamheden waardoor er minder hinder ontstaat.
Amsterdam kent inmiddels al meerdere bouwhubs. Op een bouwhub kunnen bouwmaterialen en -materieel geleverd worden, om ze vervolgens vanuit de hub naar projecten te vervoeren. Lees er meer over in dit artikel.
Kabelgoten en -bruggen maken het mogelijk voor voetgangers en fietsers om veilig tijdelijke kabels te passeren en voorkomen beschadiging van de kabels. Lees er in dit artikel meer over.
Het project De Entree legt bij het Centraal Station van Amsterdam een ondergrondse fietsenstalling aan. Lees hier hoe ze de omgeving bij de uitvoering betrekken.
Ook tijdens de werkzaamheden is het belangrijk dat de omgeving sociaal veilig blijft. Lees in dit blog welke maatregelen je kunt treffen om hiervoor te zorgen.
Tijdelijke verharding kan uitkomst bieden bij het bereikbaar houden van de omgeving tijdens werkzaamheden. Lees hier alles over de vloerdelen van Euro Tec en PFS-Infra, waarmee zowel tijdelijke fiets- als voetpaden gemaakt kunnen worden.
Tijdens het werkbezoek aan het project Rijnlandroute dat POM op 18 april a.s. organiseert, wordt aandacht besteed aan het omgevingsmanagement bij dit omvangrijke project.
Deze krachtenveldanalyse helpt je inzicht te krijgen in de belangen, beïnvloedingsmogelijkheden en betrokkenheid van stakeholders in je project en koppelt hier meteen een communicatiestrategie aan vast.
Deze tweede editie van de BLVC nieuwsbrief bevat een selectie van de meest recente berichten die op onze website zijn verschenen.
De foto-expositie ‘Streets of the World’ van fotograaf Jeroen Swolfs prijkt de komende 1,5 jaar op een 250 meter lang bouwhek op de Amsterdamse Zuidas. De collectie bestaat uit 195 foto’s van het leven op straat in alle wereldsteden.
Voor mensen met een beperking is het extra lastig om hun weg te vinden door of langs werkzaamheden. Op deze pagina vind je hulpmiddelen die de veiligheid en toegankelijkheid voor hen vergroten.
Dit whitepaper van Topsector Logistiek biedt gemeenten een juridische toolbox met maatregelen om duurzame bouwlogistiek te stimuleren.
Op donderdag 27 juni a.s. vindt de 9e editie van de Landelijke Omgevingsmanagementdag (LOMD) plaats in Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Lees er hier meer over.
Het project Aanpak Ring Zuid in Groningen heeft onlangs een afrit afgesloten en monitorde daarna met een team deskundigen de verkeerssituatie. Lees hier wat dit opleverde.
Een verkeersschouw organiseer je na het instellen van nieuwe tijdelijke verkeersmaatregelen of na een fase-wissel in het werk. Lees in dit artikel hoe je er een kunt organiseren.
Op 7 maart a.s. organiseert Bewuste Bouwers de zevende editie van het BLVC-Café. Hier kunnen BLVC-specialisten netwerken, kennis delen en inspiratie halen.
Groningen Bereikbaar heeft alle grote Groningse werkzaamheden voor 2019 op een rij gezet in een doorkijk. Hierdoor krijgen gebruikers van de stad een beter totaalbeeld van de overlast.
Geluidsoverlast is een veelgehoorde klacht bij werkzaamheden. Lees in dit BLVC-blog meer over de oorzaken, de maatregelen, de rol van communicatie en voorbeelden uit de praktijk.
De faseringskaart helpt intern en extern betrokkenen te begrijpen wie wanneer waar werkt, en wat dit betekent voor de omgeving.
Op 7 februari 2019 verzorgt XTNT een Masterclass over de inzet van Smart Mobility tools bij infrastructurele projecten. Lees er in dit artikel meer over.
De smalle barrier biedt uitkomst in drukbezochte gebieden waar gebouwd wordt: hij neemt weinig ruimte in beslag maar creëert toch veiligheid in het verkeer.
Werkzaamheden creëren stof. Maar de overlast die hiermee gepaard gaat, kun je beperken. Lees in dit BLVC-blog wat je er tegen kunt doen.
De Opleiding Duurzame Stadslogistiek geeft antwoord op de vraag: hoe houden we binnensteden en woonwijken vitaal en bereikbaar, ondanks de toenemende drukte?
Kinderen zijn een speciale doelgroep die we bij het uitvoeren van werkzaamheden goed in de gaten moeten houden. Dit BLVC-blog omschrijft welke BLVC-maatregelen je speciaal voor kinderen kunt treffen. Het geeft ook een tweetal voorbeelden van projecten waar bijzondere aandacht is besteed aan kinderen.
De Utrechtse bouwhub van VolkerWessels Bouwmaterieel staat niet stil: een nieuw logistiek systeem maakt digitaal communiceren tussen alle ketenpartners nog makkelijker. Dit vergroot ook de bijdrage van de bouwhub op BLVC-gebied.
Door gebruik te maken van elektrische duwboten en -bakken, en drijvende platforms aan de kade voor overslag naar kleinere, elektrische bestel- of vrachtautootjes is city barging een milieuvriendelijker en efficiënter alternatief voor wegtransport.
Deze brede opleiding voor omgevingsmanagers bij opdrachtnemers en opdrachtgevers bevat een interessante, praktijkgerichte module over BLVC en hinder.
Hierbij wordt een gebouw van boven- of van onderaf gesloopt, in plaats van buitenaf. Deze gecontroleerde methode geeft minder overlast voor de omgeving.
Het plan is eenvoudig: hoe langer je parkeervakken wil reserveren, hoe meer je betaalt. Nu betaal je een vast bedrag, ongeacht de duur.
Bewuste Bouwers organiseerde onlangs dit jaarlijks terugkerende evenement en kijkt terug op een geslaagde dag.
De omgeving kan deelnemen aan een tevredenheidsmonitor en zo feedback geven over de aanpak van het project.
Dit onderzoeksrapport presenteert de resultaten van het LEVV-LOGIC-project: een 2-jarig onderzoek naar de inzet van lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) voor stadslogistiek.
Hoe ga je om met BLVC bij kabel- en leidingprojecten? Hoe bereid je een omgeving voor op de onvoorspelbaarheden die deze projecten kennen? Lees het in ons blog.
Er doen zich steeds vaker incidenten met hijskranen voor. Zou de beperkte werkruimte hier debet aan kunnen zijn?
Het congres buigt zich over de vraag welke rol bouwlogistiek kan spelen in het tijdig, efficiënt en hinderarm bouwen in de stad.
Het project de Rotterdamsebaan vraagt de omgeving om raad: wie heeft er ideeën om de overlast bij de bouw te beperken?
Ze reden af en aan om het beton voor de vloer van de ondergrondse parkeergarage te storten. In minder dan 2 dagen tijd storten ze samen 3800 m3 beton in de bouwput.
Als bij de test een modernere machine was gebruikt, zou het verschil met diesel veel kleiner zijn geweest en mogelijk zelfs ‘dichtbij nul’ hebben gelegen.
Door de machines te laten draaien op GTL in plaats van diesel, zijn BAM en Shell erin geslaagd deze aanzienlijke fijnstofreductie te bereiken.